tirsdag den 23. oktober 2012

Liza Marklund: Livstid

Bogen starter med, at betjenten Nina Hoffman bliver kaldt ud til en ejendom, hvor der er anmeldt en skudepisode. Hun opdager til sin forfærdelse, at lyden er kommet fra hendes gode ven og kollega Julias lejlighed. Julias mand David findes død, skudt og lemlæstet, deres søn er forsvundet. Julia sidder indsmurt i blod og traumatiseret i lejligheden, da politiet ankommer. Mistanken samler sig hurtigt om Julia, der tidligere har haft psykiske problemer, og selvom hun nu usammenhængende fabler om en anden kvinde, er der ingen, der tror hende.

Vi følger i bogen igen journalisten Annika Bengtzon, som roligt og stædig optrævler Davids fortid og prøver at finde frem til sandheden om drabet af ham. Vi følger samtidig Annikas eget rodede privatliv. Hun er mistænkt af politiet for at have brændt sit eget hus ned, hendes mand er flyttet ind hos elskerinden, og de er nu på vej til skilsmisse og prøver at få tilværelsen med delebørn til at fungere bedst muligt.


Jeg har tidligere læst "Nedtælling" af Liza Marklund, men har ikke læst de mellemliggende bøger. Umiddelbart synes jeg godt, at bogen "Livstid" kan læses alene, selvfølgelig har man ikke forhåndskendskab til Annika og hendes privatliv, men sagen hun følger tager jo sin begyndelse og afslutning i den aktuelle bog. Jeg synes bogen er en ganske god krimi, som samtidig berører de mange følelser og problemer, der er/kan være i forbindelse med skilsmisser. Periodevis er den ganske spændende, men jeg blev aldrig hevet helt så meget med, at jeg ikke kunne slippe den. Jeg er dog blevet tilpas nysgerrig til, at jeg også må have læst de mellemliggende bøger på et tidspunkt.


Vurdering: 3/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar