tirsdag den 23. oktober 2012

Liza Marklund: En plads i solen

Annika Bengtzon, journalist på Kvällspressen i Stockholm, er tilbage. Der er nye tider på avisen og medarbejderstaben er indskrænket noget. Annika tilbydes jobbet som Redaktionschef, men takker nej. Hermed får hun så en ny chef som ikke har helt de samme visioner om god journalistik som Annika, og det giver selvfølgelig nogle gnidninger. Annika bliver sendt til den spanske solkyst for at dække, at en svensk sportsstjerne og hans familie er gasset ihjel under et indbrud i deres luksusvilla. Annika finder ud af, at ikke hele familien er blevet udslettet, men den store teenagedatter er tilsyneladende forsvundet. Selvom Annika får besked om at vende sig mod andre begivenheder, som hun skal dække for avisen, så snuser hun videre med sin sædvanlige stædighed. Pludselig befinder hun sig midt i et virvar af spor, som peger både mod en omfattende kokain smugling og hvidvaskning af penge.

Jeg var et stykke tid om at læse bogen, jeg gik lidt død i den, fordi der manglede noget i handlingen. Pludselig fandt jeg ud af hvad, jeg savnede de sædvanlige skærmydsler mellem Annika og Thomas, desuden er der også meget lidt om hendes samarbejde eller mangel på samme på redaktionen hjemme i Stockholm. Så for mig virkede handlingen lidt mere kedelig, jeg synes heller ikke på noget tidspunkt handlingen nåede et spændingsniveau som de tidligere bøger. Så bogen må nøjes med middel 3 stjerner, men selvfølgelig skal den da læses, hvis man har læst de forrige i serien.

Vurdering: 3/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar