torsdag den 18. oktober 2012

Ken Follett: Giganternes fald

Jeg synes rigtig godt om romaner der knytter virkelige historiske hændelser med fiktion og jeg har glædet mig rigtig meget til denne bog. Spændende var det derfor om bogen levede op til mine høje forventninger. Jeg må sige at Ken Follett kan sit kram - endnu engang har han præsteret en mesterlig fortælling som ikke sådan lige glemmes når bogen er læst.

Bogen tager udgangspunkt i optakten til 1. verdenskrig og vi følger flere familier i Europa, U.S.A og Rusland, deres skæbner knyttes sammen undervejs i fortællingen selvom de kommer fra vidt forskellige miljøer og sociale klasser. Vi starter hos Billy Williams i Sydwales, som fylder tretten år og dermed skal begynde at arbejde i kulminen for at hjælpe familien med at tjene til føden. Vi bevæger os ind i det nærliggende gods og hører om overklassen som lever i luksus bl.a. pga. de underbetalte minearbejdere. I Rusland hører vi om et søskendepar som knokler for at tjene til en billet til det forjættede U.S.A. Undervejs kommer vi med i magtens korridorer, hvor konflikterne langsomt fører til indledningen af krigen og sender ufatteligt mange mænd af sted til den visse død i skyttegravene.

Jeg er imponeret over den måde Follett formår at flette de fiktive familier ind i begivenhederne omkring krigen og at han formår at holde styr på det imponerende store persongalleri, samtidig med at han på bedste vis skaber nogen meget levende og virkelige personkarakterer. Heldigvis for læseren har Follett indsat en oversigt over alle disse personer først i bogen, for der er ganske mange at holde styr på allerede fra starten af bogen. Dejligt med en god historie samtidig med at man får genopfrisket sin historiske viden! Jeg glæder mig meget til fortsættelsen, dette er jo kun 1. del af en trilogi. Min eneste kritik af bogen er at med det store persongalleri går der flere steder rigtig mange sider fra man forlader en familie og til man igen hører hvordan det går dem - lidt frustrerende til tider, og så fylder krigen i skyttegravene en ret stor del af bogen og måske lidt for stor. Dette vil dog ikke afholde mig fra at anbefale bogen på det varmeste.


Vurdering: 5/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar