onsdag den 17. oktober 2012

Ken Denning: Farvel & tak, Balder. Den store Balderbog

Dette er den femte og sidste bog i serien om Balder. Vi har ikke læst de tidligere Balder-bøger, men det kommer vi til!

Bogen handler kort sagt om Balder. Vi får flere af Balders underlige og sjove historier om Balder selv, fordi Balderhistorier jo selvfølgelig handler mest om Balder selv og er hans yndlingshistorier. Vi får en historie om Balder på Grønland, hvor der er så koldt, at ord bliver til isklumper og må tøs op før de kan læses. Vi hører om Balders far som er så hemmelig, at selv Balder kun har set ham én gang. Så er der jo også lige Balders mor, som har Balderbørn i stort sagt hvert eneste land i verden. Desuden hører vi om kærester som hænger på træerne, og så får vi en historie som er sørgelig med meget skæg.


Et uddrag fra bogens side 17:

" - Hvad laver du i skraldespanden Balder? Spurgte jeg.
- Jeg er ved at eksplodere, sagde Balder.
- Eksplodere?
- Ja, vil du være med til at eksplodere?
- Nej, jeg har desværre ikke tid, sagde jeg. Først skal jeg i danseskole. Så skal jeg hjem og lave lektier. Og når jeg har lavet lektier, skal jeg børste tænder tre gange og rede mit hår og læse godnathistorie og støvsuge og tørre støv af og så i seng, så jeg er rigtig frisk, når jeg skal i skole.
- Det var ærgerligt. Så må jeg eksplodere helt selv.
- Men hvorfor skal du eksplodere?
- Det bliver jeg nødt til! Det gør man, når man har tænkt meget, sagde Balder."

Min søn, Martin, på 9 år bladrede bogen igennem og synes det var nogle underlige tegninger. Jeg læste så de første par sider højt, og så måtte han ellers selv fortsætte. Han var fuldstændig opslugt i bogens verden, og læste den færdig samme dag. Martin synes, at historien er sjov og rigtig god og at tegningerne passer rigtig godt til historien og så er de sjove. Og jeg må erklære mig enig, det er bare en virkelig underlig og sjov bog, men på den gode fantasifulde måde. Den får vores varme anbefalinger, og vi glæder os over, at der er fire forgængere at gå i gang med.


Vurdering: 4/5 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar