lørdag den 27. oktober 2012

Karin Mørch: Kan jeg dø af det mor?

Ilya er kun 6 år gammel da lægerne får mistanke om, at hun har kræft i hjernen. Det bliver dog afkræftet, men det viser sig, at sandheden er endnu værre end en kræftdiagnose. Ilya får konstateret kavernøse hæmangioner i hjernen og disse knuder kan bløde og vokse og dermed forårsage hjerneskade. Denne bog er moderen Karin Mørchs beretning om forløbet med et alvorligt sygt barn og en lang kamp, for at gøre det bedste for sit barn. Samtidig er der nogen lovprisning af det danske velfærdssystem, men også en del kritik af nogle af de oplevelser de har haft med et "tungt bureaukratisk system".

Bogen er meget rørende, for læseren kommer virkelig med ind under huden på familien og de store nedture, men dog også opture der har været i forløbet. Det er en stærk beskrivelse om den kamp og det sammenhold som familien kommer igennem hverdagen med i de mange svære år hvor Ilyas sygdom fylder rigtig meget.


Vurdering: 4/5
 

1 kommentar:

  1. Hej Gitte - kunne ikke lige finde en "kontakt" mulighed, så nu skriver jeg her. Jeg har også læst ovennævnte bog, men gik faktisk lidt kold indimellem, pga. de meget detaljerede latinske diagnoser, som jeg synes blev "for meget" og gjorde handlingen i de passager kedelige. Bortset fra det, kunne jeg naturligvis godt sætte mig ind i familiens situation med angst og bekymring over Ilya gennem mange år.
    MEN - Jeg har skrevet en bog i samme genre "Hvorfor blev jeg født" - der handler om min datter. Bogen er også en non-fiction, og beskriver hendes hårde liv fra ca. 4-årig til hun døde som 11-årig. Bogen er selvudgivet hos BoD.dk - og du kan se og læse lidt mere der. Derudover, er der i forbindelse med bogens udgivelse skrevet i lang artikel i Nordjyske Medier (artiklen vedlægges i PDF-format). Lægen der opererede Julie som 4-årig udtaler i artiklen, at han synes den er anbefalelsesværdig til sundhedsfaglig personale. Det er jeg naturligvis stolt af.
    Men du kan læse mere i vedlagte artikel og hos BoD.dk - hvis du har lyst?
    Derudover har jeg også en side på facebook https://www.facebook.com/JulieElsvold/
    med pt. 508 følgere.
    Jeg vil spørge kort og godt: Har du lyst til at læse, og lave en anmeldelse her på din blog? Jeg har kun fået rosende kommentarer :) men savner at een for mig ukendt (dig), måske vil give mig et par ord med på vejen?
    Din side VIL anvende min gmail - som jeg sjælden bruger. Jeg er nemmere at træffe på ege@stofanet.dk

    (PDF- skulle være her, men din side giver ikke lov til det)

    Jeg sender naturligvis gerne et eksemplar til dig.

    Venligst Evy Guldberg

    SvarSlet