tirsdag den 23. oktober 2012

Camilla Läckberg: Stenhuggeren

Bogen starter med, at en 7-årig pige findes druknet i Fjällbacka. Ved obduktionen findes der dog flere mystiske ting, sæberester i lungerne og blå mærker på halsen. Så pludselig peger alt på, at der er tale om et mord. Vi følger som i de tidligere bøger, politibetjenten Patrik Hedström fra Tanumshede politi, som nu får til opgave at opklare mordet på den lille pige. Sagen viser sig ganske hurtigt at komme lidt for tæt på Patrik og kæresten Erikas eget privatliv. Sideløbende med politiets efterforskning af mordet, tager forfatteren os med tilbage i tiden til en tilsyneladende helt anden historie, som dog knyttes sammen med nutiden på allerbedste vis sidst i bogen. De mange skift i tid virkede i starten irriterende på mig, men de passer på bedste vis ind i bogens historie, dog er det først til allersidst at de "to historier" bliver koblet sammen.

Denne bog er virkelig godt skrevet, den griber fat i læseren fra de allerførste sider og er bare svær at slippe. Jeg har tidligere læst "Isprinsessen" af Camilla Läckberg, og var ikke synderligt imponeret, men denne bog er efter min mening rigtig god og kan varmt anbefales. Hvor "Isprinsessen" forekom mig lidt langtrukken er "Stenhuggeren" absolut handlingsmættet fra start til slut. Bogen får 5 stjerner også fordi den har overrasket mig rigtig positivt.


Vurdering: 5/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar