tirsdag den 23. oktober 2012

Anne Holt: Uden ekko

Det er december måned og udenfor politigårdens bagtrappe i Oslo findes Brede Ziegler myrdet. Ziegler er en kendt kok som ejer et fashionabelt spisested, som hedder Entré. Efterforskningen viser at Ziegler er død af knivstik, men samtidig er blevet forgiftet og ville være død af dette under alle omstændigheder. Afhøringer afslører at trods en tilsyneladende stor vennekreds, så er der ingen der rigtig brød sig om den selvoptagede kok og der er mange, der kunne have et motiv til at myrde ham.

Vi følger den forkludrede efterforskning af sagen som bliver ledet af Billy T, fordi Hanne Wilhelmsen har orlov. Medierne følger sagen tæt og kritiserer politiet for ikke hurtigt nok at nå resultater. Hanne Wilhelmsen vender tilbage og kommer af omveje til at få stor indflydelse på efterforskningen. Hanne er dog lagt på is af kollegaer og Billy T, pga. en hændelse der i en tidligere bog førte til hendes samlevers død, og hvor Hanne efterfølgende valgte at flygte til et italiensk kloster for at komme sig ovenpå den store sorg.


Dette er min første bog af Anne Holt, og jeg fandt hurtigt ud af, at jeg burde have læst i hvert fald forgængeren "Død Joker", da der hentydes en del til handlingen i denne bog uden at jeg helt kunne få hoved og hale i hvad der egentlig var sket. Men ellers fungerede bogen fint, sagen beskrives godt og læseren ledes fint med rundt gennem efterforskningen og jeg havde i hvert fald ikke gættet mig til sagens kerne før til allersidst. Egentlig krimi-spændende synes jeg ikke den er, men den fanger alligevel. Hjemme hos Hanne Wilhelmsen sker der også lidt utraditionelle ting, som giver bogen lidt ekstra krydderi. 


Vurdering: 3/5  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar