tirsdag den 23. oktober 2012

Anne Holt: 1222

Den forhenværende Kriminalinspektør Hanne Wilhelmsen sidder nu i kørestol, lammet i benene, efter en skudepisode, hvor hun blev ramt i ryggen. Vi befinder os i Norge i et tog på vej fra Oslo til Bergen, toget afspores midt på fjeldet i en voldsom snestorm og alle evakueres til det nærliggende Fjellhotel Finse 1222. Hanne Wilhelmsen observerer sine medpassagerer under det uønskede ophold på Fjellhotellet, hvor de er fanget pga. en voldsom snestorm. Inden de har været der et døgn myrdes en af togpassagererne, og kort efter endnu en. Hanne prøver sammen med hotellets ejer at hemmeligholde mordene, for at hindre at det udløser panik. Sideløbende med mordene forlyder det, at der var tilkoblet en hemmelig vogn til toget, og at de passagerer blev evakueret først og til en lejlighed øverst i hotellet. Der spekuleres over hvem de kan være, en kongelig med livvagter eller måske en terrorrist under bevogtning? Hanne Wilhelmsen følger begivenhederne på nærmeste hold, og observerer mange interessante ting i løbet af de dage, de er fanget i snestormen på Fjellhotellet.

Dette er den anden bog jeg læser om Hanne Wilhelmsen, og jeg havde egentlig glædet mig til den da jeg synes handlingen lød enormt spændende. Jeg blev dog noget skuffet. Handlingen var for forudsigelig og nåede aldrig rigtig at blive spændende. Bogen er til gengæld en lang række tanker og synspunkter oplevet gennem den nu noget bitre Hanne Wilhelmsen. Trods Hannes gode iagttagelsesevner kommer de andre personer ikke til at virke rigtigt levende beskrevet netop pga. hendes bitterhed og afstandstagen til omgivelserne. Så min konklusion er en tynd handling, hvor selv den "store afsløring" af hvem de hemmelige personer på øverste etage er, forekommer uinteressant og uvedkommende.


Vurdering: 2/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar